”Trafiken dödar långt fler hundar än vargarna!”

Det här är faktiskt en av de största statistiska myterna i vargdebatten. Felet har uppstått för att man tagit det stora geografiska området ”Sverige” och fördelat siffran från det betydligt mindre området ”Varglänen” (som bara utgör 25% av Sveriges yta) över det. På så sätt jämförs, felaktigt, nationell trafikskadestatistik med lokal vargangreppsstatistik.

Det enda som ger ett helt korrekt värde är att jämföra antalet trafikdödade hundar i varglänen med vargangrepp på hundar inom samma län. Punkt. Tyvärr existerar ingen sådan statistik, för försäkringsbolagen som är uppgiftslämnare i detta lägger inte upp statistiken länsvis.

Men vi kan titta på ”relativ risk”, dvs hur farlig en bil respektive en varg är för en hund. Den relativa risken kan ses som antalet faktiska dödsfall delat med antal ”skadliga enheter”, dvs bilar och vargar. Ju högre tal, desto större risk.

Först måste vi få fram hur många hundar som statistiskt sett trafikdödas i varglänen. År 2009 fanns det enligt Statistiska Centralbyrån (SCB) 1 583 180 motorfordon, en tredjedel av alla i Sverige. Antal trafikskadade hundar i Sverige var 385, så varglänens andel av dödsfallen, en tredjedel, är 126 hundar. 23 hundar dog samma tid av vargangrepp och det var då 200 vargar i de aktuella länen.

När vi dividerar de två hundgrupperna med bilar och vargar, får vi fram att relativ risk för en hund i trafiken är 0,008 (eller en dödad hund per 12 600 bilar) och med varg 11,5 (en dödad hund per nio vargar).

Ett enklare sätt att beskriva det: Trots att det finns nästan 1,6 miljoner bilar i varglänen förolyckades inte mer än 126 hundar i trafiken under 2009. Men trots att det bara finns 200 vargar, så lyckades de ta 23 hundar samma år.

Med siffrorna 0,08 mot 11, 5 är det alltså 1400 gånger högre risk för en hund att dö genom vargangrepp. Notera att om så bara en tusendel (1600 bilar) befinner sig på vägarna så är risken fortfarande inte högre än för vargangrepp. Trafikrisken stannar på 8,0. Om vi för argumentationens skull tar ALLA trafikdödade hundar, 385 stycken, och varglänens bilar blir den relativa risken för trafikdödade hundar ändå bara 0,024.

Slutligen: Om den relativa risken ska bli lika hög för trafiken som för varg (11,5) så måste över 180 000 hundar om året dö i trafiken. Det skulle innebära mer än en tredjedel av alla hundar i Sverige enligt Svenska Kennelklubbens beräkningar.

Se längre utredning i separat artikel.

 

 Ingår i vår artikelserie Myter i vargdebatten.

 

 

Category: Nyheter · Tags:

Comments are closed.

Stöd vårt arbete

Tycker du att vargfakta.se gör ett bra jobb? Stöd vårt arbete genom valfritt bidrag till BG 5723-2571 meddelande VARGFAKTA

Kort om vargfakta

Vargfakta publicerar analyser, nyheter och forskning om och kring rovdjur och dess interaktion med människan. Vi ser människan som en resurs för naturen och inte som en belastning.

Kontakt

Via mail på info@vargfakta.se